حمایت از کالای ایرانی

حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی

حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی

حمایت از کالای ایرانی
اینجا، همه اش حمایت از زحمات مردان و زنان غیور این مرز و بوم است، همه اش عشق است و ایثار. اینجا خاکریز عشق است و عشقی که این بار در فعالیت های اقتصادی تبلور داشته است.
یک دانش آموز دارد با مفاهیم بزرگ جنگ اقتصادی آشنا میشود و علاقه اش معرفی و تبیین این جهاد است.
طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

شاید اولین و پرتکرارترین پیشنهاد، حمایت از کالای ایرانی با خرید کالاهای ایرانی برای نیازهای دولت بود. باتوجه به اینکه بخشی از تقاضای کل اقتصاد از سوی دولت اظهار می‌شود، حجم تقاضای برای کالای ایرانی با این روش افزایش می‌یابد.

دولت پس از تعطیلات نوروز هم در اولین مصوبه خود خرید کالای خارجی دارای تولید داخل را برای همه دستگاه‌‌‌های دولتی ممنوع اعلام کرد. اما اینکه این بخشنامه چه میزان در دستگاه‌های دولتی عملیاتی می‌شود مشخص نیست چراکه در گذشته، برخی سال‌ها دولت بخشنامه‌هایی مشابه این بخشنامه به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است و اگر همان بخشنامه در دستور کار بود، ابلاغ بخشنامه جدید چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

* صنعتگران ایرانی هم مواد اولیه از تولیدکنندگان داخلی خریداری کنند

از طرف دیگر فعالان اقتصادی و کارشناسان دیدگاه‌های مختلفی برای تحقق این شعار مطرح کرده‌اند. این عقیده وجود دارد که صنعتگرانی که از مردم انتظار دارند کالای ایرانی خریداری کنند باید در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیز به تولیدات داخلی توجه داشته باشند. به عنوان مثال تولیدکنندگان پوشاک ایرانی باید از پارچه‌های ایرانی استفاده کنند و در صورت نبود کالای مشابه داخلی نسبت به واردات اقدام کنند.

در حال حاضر برخی تولیدکنندگان پوشاک مشتاق هستند پارچه،‌ نخ یا دکمه را از خارج وارد کنند که این مساله باعث تعطیلی برخی کارخانه‌های داخلی تامین کننده مواد اولیه صنعت پوشاک شده است.

* کنترل تورم اولین گام برای حمایت از تولید داخل

در شرایط تورمی، دولت به دلیل مسئولیت‌های اجتماعی خود قیمت برخی کالاها و نرخ‌های کلیدی را کنترل می‌کند که تناسبی با نرخ تورم ندارد و همین مداخله در قیمت‌گذاری تعادل در قیمت‌های نسبی را به هم می‌ریزد و در بلندمدت دولت‌ها را مجبور به افزایش جهشی و یکباره قیمت‌ها می‌کند که این اقدامات آثار بسیار مخربی برای تولید داخلی دارد.

* اصلاح نظام بانکی تغییر جریان از رقابت در سپرده‌گیری به رقابت در اعطای تسهیلات

هم‌اکنون بانک‌ها با تنگنای مالی و نقدینگی مواجه هستند و دارایی‌ آنها متناسب با بدهی‌ها نیست. نظام بانکی باید به گونه‌ای اصلاح شود که به جای رقابت در جذب سپرده، در حوزه اعطای تسهیلات رقابت کنند. اگر توانستیم بانک‌ها را به این مسیر ببریم بستر حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی گام برداشت.

* سیستم حمایت از مصرف کننده ایرانی وجود ندارد

همچنین به خاطر نداشتن سیستم‌ها یا نظام‌هایی که بتواند از مصرف کننده حمایت کند، می‌بینیم که مصرف کننده به سمت کالاهای خارجی می‌رود زیرا به کیفیت مناسب کالای خارجی اعتماد پیدا کرده است.

برای حمایت از تولید داخل باید نظام حمایت از حقوق مصرف کننده را احیا کنیم، این نظام باید احیا شود تا وقتی تولید‌کننده‌ای کالای نامرغوب ارائه می‌کند، مصرف‌کننده بتواند حقوق خود را از تولیدکننده مطالبه کند.

 برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده کالای ایرانی، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان در سال 88 در 22 ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.همچنین در سال 56 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تاسیس شد. همچنین در سال 84، سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادغام شد.

در واقع هدف از تاسیس این سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده بود اما با وجود قانون‌گذاری و تاسیس نهاد، همچنان موضوع حمایت  از مصرف‌کننده کالای ایرانی با چالش جدی مواجه است.

 بانک‌ها قطعا یک پای حمایت از تولید داخل هستند و می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. بانک‌ها انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی را برای اجرای این طرح آغاز کرده‌اند، ما از طریق لیزینگ کار را شروع کرده‌ایم و اطلاعیه این طرح تا چند روز آینده در سایت‌های خودروسازان و شرکت‌های لوازم خانگی درج خواهد شد.»

اینکه تا چه حد و به چه میزان بانک‌ها منابع و اعتبارات خود را به این بخش اختصاص می‌دهند، موضوعی است که باید در ماه‌های آینده آن را پیگری و رصد کرد. ولی نفس این اقدام به افزایش گردش مالی صنایع تولیدکننده داخلی کمک خواهد کرد.

* تدوین و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه

یکی دیگر از راهکاری عملیاتی و پیشنهادی که برای حمایت از کالای ایرانی در این مدت مطرح شد، پیشنهادی بود که شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، در نامه‌ای به رئیس مجلس ارائه کرد.این شبکه در نامه خود یکی از راهکارهای حمایت از تولید و کالای ایرانی را استفاده از پایه مالیاتی مالیات بر عایدی سرمایه دانست. 

در بخشی از این نامه آمده است: «در بخش زمین و مسکن، شاهد این هستیم که افراد و نهادهایی از جمله بانک‌ها، با ورود حجم زیاد نقدینگی و معاملات مکرر در این حوزه، یک شبه به «سودهای کلان» دست یافته اند یا به امید این ثروت بادآورده، سرمایه هایشان را در این بخش راکد کرده‌اند. نتیجه این اقدام، افزایش قیمت زمین و مسکن به طور دائمی و بیش از تورم عمومی کالاها و خدمات، کاهش سهم مالکان به 60 درصد خانوارها و رشد سالیانه 17 درصدی خانه های خالی است.

در کشورمان نیز تا زمانی که بازارهای پرسود غیرمولد از جمله زمین و مسکن و طلا و ارز وجود دارد و حجم بالای نقدینگی سرگردان در این بازارها در جریان است، تلاش ها در جهت «حمایت از کالای ایرانی» موثر واقع نخواهد شد. در صورت وجود عزم جدی برای نقش آفرینی در تحقق شعار سال، ضروری است نمایندگان محترم دوره دهم مجلس شورای اسلامی، «کاهش جذابیت بازارهای غیرمولد» را از طریق «تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه»، در اولویت دستور کار خود در سال جاری قرار دهند.»

 در سال 92، با فضاسازی‌هایی که برخی افراد در مجلس به وجود آوردند، فصل مالیات بر عایدی سرمایه از متن لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم حذف شد. بهانه حذف این فصل گران شدن بهای مسکن بود. در حالی که در همه کشورهایی که این قانون را به اجرا درآورده شده است، کنترل قیمت‌ و مدیریت بازارها از نتایج اولیه آن بوده است. نکته‌ای که در ایران بسیار مغفول مانده این است که مالیات بیش از آنکه‌ یک ابزار درآمدی باشد، یک ابزار مدیریتی است و به حرکت سرمایه‌ها در اقتصاد جهت می‌دهد.

همانطور که در این گزارش مشاهده می‌شود، راهکارهای مشخصی برای حمایت از کالای ایرانی وجود دارد که تاکنون در اقتصاد ایران چندان به آن توجه نشده و یا به شکل دقیقی عملیاتی نشده است و جا دارد سیاست‌گذاران به جای تدوین سیاست‌های نخ نما شده و تکراری که نتیجه مشخصی برای اقتصاد کشور نداشته است، با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف و سیاست‌های آزموده شده در اقتصادهای پیشرفته، جریان حمایت از تولید داخلی را از سخنرانی‌ها به عرصه عمل و اقدام منتقل کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۷ ، ۲۲:۱۲
سیده فاطمه کریمی

راهکارهای حمایت از تولید داخلی

آیا تا به حال فکر کرده اید که خرید کالاهای خارجی و قاچاق تا چه حد به صنعت و اقتصاد داخلی لطمه می‌زند؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که عدم حمایت از کالای داخلی منجر به نابودی اقتصاد کشور می شود؟

راهکارهای حمایت از تولید داخلیآیا تا به حال فکر کرده اید که خرید کالاهای خارجی و قاچاق تا چه حد به صنعت و اقتصاد داخلی لطمه می‌زند؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که عدم حمایت از کالای داخلی منجر به نابودی اقتصاد کشور می شود؟

 اما واقعا دلیل خرید کالای خارجی چیست؟ شاید به توان ریشه های آن را در تجمل گرایی و مدگرایی کاذب و دلخوشی به برندها یافت. دلیل گرایش مصرف کنندگان به کالای خارجی این است که تولید ملی ما نتوانسته به لحاظ قیمت و کیفیت نیازهای مصرف کننده ایرانی را برآورده کند و در این بین نقش دولت فرهنگ سازی و حمایت از تولید کنندگان داخلی است که بی شک به تنهایی نمی تواند صنعت و تولید کشور را نجات دهد.

تولید ملی مقدمه ای خواهد بود بر اشتغال زایی و کارآفرینی و افزایش بهره وری در تمامی عرصه ها و همچنین باعث بهبود وضعیت اجتماعی، زندگی مردم و و همچنین کاهش نرخ تورم و اثرات مثبت در اقتصاد که منجر به رشد و ترقی کشورمان خواهد شد.

بررسی راهکارهای حمایت از کالای ایرانی

تولید کنندگان خود نیز با استفاده از روشهای نوین بازاریابی و استفاده از تکنولوژیهای جدید بسته بندی و نوآوری در ارائه محصولات و بومی سازی محصولات و همچنین در کنار آن به اندیشه جهانی کردن محصول و استفاده از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده و به روز بودن محصولات و انطباق آن با استاندارد های جهانی و ایجاد جذابیت در ارائه محصولات و تنوع در ارائه آن و فدا نکردن کیفیت در قبال کمیت که خود می تواند ضربه ی بزرگ بر این عرصه بگذارد توجهی خاص داشته باشند.

ضرورت حمایت ملت ایران از چرخه های تولیدی و کالای ایرانی راه حل اساسی برحرکت و جهش اقتصاد کشور است. موضوعی که با رویکرد خرید کالای ایرانی می توان حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تحقق بخشید و با رفتاری مثبت نسبت به ارتقاء کیفیت و بهره تولیدات داخلی نیز گامی اساسی را اعمال نمود. دراین رویکرد توجه به خرید کالاهای مورد نیاز از بازار داخلی و تولید ملی بعنوان گام اساسی درحمایت از چرخه های تولید و درخواست بجای مردم برای بهبود کیفیت و ارتقاء اجناس ایرانی می باشد.

یکی از پیش نیازهای این مسیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمینه سازی ذهنی و فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه و تبلیغات در خصوص حرکت های جهادی و تغییر الگوهای مصرفی کنونی جامعه می باشد. امروز هر فردی از اعضای جامعه باید بداند که در فعالیتهای خود باید به ارتقاء بهره وری و افزایش همت و کارایی اقدام نماید، تا کشور به اهداف تعریف شده در چشم انداز بیست ساله نظام برسد و شکوفایی در همه ابعاد ملی تحقق یابد. نهادینه شدن حرکت های جهادی مهم ترین اصل در افزایش تحقق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و پیشرفت در ظرفیت های خدماتی و تولیدی کشور است. چرا که بهره وری حاصل و برآیند کارایی و اثربخشی است حال اینکه همه می دانیم که سطح بهره وری در کشور ما بسیار پایین است و این بدون شک به الگوی رفتاری برخاسته از فرهنگ عمومی که طی سالیان سال در لایه های مختلف جامعه نهادینه شده است برمی گردد و لذا باید با کار و تلاش چنانکه در آموزه های دینی آمده است، در سطوح مختلف به صورت عملی و نه شعاری حرکت های جهادی معنی و مفهوم سازی شده و بعنوان یک ارزش و فرهنگ ملی ضرورت تولید ملی، حمایت از آن نهادینه شود.

از دیگر راهکارها در مسیر تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی های آنان نسبت به رابطه افزایش مشارکت مردم در سرمایه گذاری های تولیدی و ارتقاء کارایی و ایجاد رفاه در جامعه می باشد. پیشرفت اقتصادی در جامعه از کارهایی انجام شدنی است که هریک از اعضای جامعه با مشارکت و ملزم نمودن خود به عملیاتی شدن آن، منابع عظیمی را برای ایران عزیز حاصل خواهند نمود. لذا مردم با مشارکت و سرمایه گذاری در بسترهای تولیدی کشور می توانند گامی اساسی در این مسیر را اعمال نمایند.

هرچه سطح آموزش بالاتر رود اهمیت و درک از حمایت و تولید ملی باعث می شود که مردم بهتر از قبل بتوانند آن را درک کنند. از این رو این مسئله نیازمند آموزش های منطبق بر نیازمندی ها در سطح جامعه می باشد، آموزش ها باید براساس نیازسنجی، آینده نگری، تخصصی سازی و نیاز آفرینی در جامعه استوار باشد تا کارایی خود را در بطن جامعه داشته باشد و عطش و نیازهای جامعه را بویژه در حوزه های اقتصادی و نیازهای تولیدی کشور برطرف سازد.

استفاده و بهره گیری از برنامه های تلویزیونی و رسانه های تبلیغات محیطی در راستای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تبیین نتایج و پیامدهای حاصل از این آرمان ملی بسیار حائزاهمیت می باشد. در واقع رسانه ملی از طریق تبلیغات و فرهنگ سازی رسانه های تبلیغات محیطی می تواند تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان یک طرح ملی و مطالبه عمومی در جامعه به تصویر کشانده و اهمیت و ضرورت آن را با اثرگذاری غیرقابل انکار آثار نمایشی و تبلیغاتی تبیین نماید.نقد و بررسی کمپین حمایت از تولید کالاهای داخلی در بیشتر شهرستان ها به ویژه مشهد نقش به سزایی در حمایت از کالای داخلی داشته است.

 کلام آخر

احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت کشور و کل آحاد جامعه امری درونی و با ارزش است که مردمان آن کشور برای توسعه و تعالی میهن خود متعهدانه می کوشند منافع ملی را بر منافع شخصی، گروهی و سازمانی ترجیح می دهند.ضروری است مسئولان فرهنگی، رسانه های گروهی و مراکز آموزشی در تقویت مسئولیت پذیری و تعهد ملی در جامعه تلاش نمایند. چرا که بین تعهد ملی و تلاش و حرکت های جهادی در راستای تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی رابطه معناداری وجود دارد. تعهد ملی سرمایه گذاری ملی و حمایت از سرمایه ملی را فراهم خواهد نمود.

پژوهش خبری / دکترستاره فیروزی، دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۷ ، ۲۱:۳۱
سیده فاطمه کریمی

برند عبارت است از «یک اسم اصطلاح، علامت، نشان یا طرح ترکیبی از همه این موارد که با هدف شناسایی و تمیز دادن کالا و خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به کار می رود و موجب متمایز شدن این کالاها و خدمات از کالاها و خدماتی می‌شود که توسط رقبا عرضه می شود.»

از نگاه بازاریابی، نام و نشان یک محصول دارای ارزش مهمی است. به طور مثال یک ادکلن اگر نام تجاری معروف داشته باشد از نگاه مشتریان این کالا دارای کیفیت بهتر و مورد رضایت بیشتری است اما اگر همین ادکلن فاقد نام و نشان یا به اصطلاح «برند» باشد مشتری خاص خود را ندارد.

«برند» تاحدی در بین فروشندگان اعتبار دارد که عده ای معتقدند برند ها ماهیتی اجتماعی دارند و به کالا حیات می بخشند و ذهن مشتری را برای خرید آماده می کند. در میان مصرف کنندگان ذهنیت های مختلفی درباره برند وجود دارد. عده ای معتقدند اگر کالایی برند نباشد کیفیت ندارد.برخی به دنبال معروفیت مارک‌ها بوده و برخی نگاهشان به اقوام و دوستان است تا ببینند چه مارکی را تایید می‌کنند.

بر اساس همین ذهنیت است که مارک بازان وارد بازار می شوند و برای خرید یک برند خاص ویترین های مغازه های شیک وبه اصطلاح خاص را رصد می کنند تا مبادا از غافله برند عقب بمانند. با چنین شرایطی جامعه ایرانی با گرایش شدید به برندهای خارجی به یک جامعه مصرف گرا تبدیل شده است که اکثر جوانان به دنبال خرید لوازم خانگی، پوشاک و حتی مواد غذایی خارجی هستند بدون اینکه توجه کنند که برندهای ایرانی می تواند نیاز او را همپای برند خارجی تأمین کند.

*ضرورت آموزش خانواده به استفاده از پوشاک ایرانی

از نگاه رفتار شناسی اجتماعی، یکی از ابعاد تشکیل دهنده شخصیت، پوشاک و ظاهر افراد است به همین دلیل برخی به غلط تصور می کنند با پوشیدن لباس های گران و مارک های خارجی می توانند جایگاه اجتماعی بهتری کسب کنند.

خانواده‌ها باید به فرزندانشان بیاموزند که حمایت از کالای ایرانی ، پاسداری از اقتصاد ملی و اشتغال زایی جوانان و مصرف کالای خارجی بی کاری جوانان ایرانی و پرشدن جیب کارگران خارجی را به دنبال دارد. بنابراین آگاهی های لازم باید به مصرف‌کننده ارائه شود . او باید بداند مصرف کالای خارجی سلیقه‌ای شخصی نیست ،بلکه به معنای بیکار شدن جوان ایرانی و پدید آمدن مشکلات همراه آن است. در رادیو و تلویزیون باید محدودیت‌های بیشتری برای تبلیغات کالاهای خارجی اتخاذ شود تا رسانه‌ملی کارکردی ضد توسعه‌ملی نداشته باشد.

در راستای رواج پدیده اجتماعی «برندگرایی» بخش زیادی از تولید کنندگان به سمت مارک دوزی می روند تا بتوانند محصول خود را زیبا جلوه دهند و برای مخاطب جذاب کنند. بسیاری از کالاهای ایرانی همپای کالای خارجی قادر به رقابت هستند و نیاز مصرف کننده را تأمین می کنند اما به اعتقاد کارشناسان امر تبلیغات، تعداد زیادی از جوانانی که به سمت برند می روند صرفاً نارضایتی از کالای ایرانی ندارند بلکه تحت تأثیر حرف ها و احساسات غالب در جامعه به سوی«برند گرایی » کشیده شده اند.

متاسفانه برای مردم به خصوص جوانان این گونه جا افتاده که جنس خارجی نشان دهنده ثروت و شخصیت است. به آنها آموخته نشده که شرافت انسانی به کار، کوشش ، محبت و فداکاری است به همین دلیل جوانان برندباز تمایز خود را با سایر جوانان در ظواهر می‌بینند.جوانان به جای اینکه با تلاش و کسب موفقیت خود را از دیگران متمایز کنند به پوشش لباس مارک رجوع می کنند تا خود را متفاوت نشان دهند.

از دیگر نکاتی که باعث شده مشتری به سمت کالای ایرانی نرود عدم اطمینان مشتری از کیفیت و طراحی پوشاک،لوازم خانگی و... است.از آنجایی که ایرانی ها خودشان را باور ندارند امروزه مشاهده می کنیم که تبلیغات منفی برعلیه کالای ایرانی بسیار زیاد است و همین موضوع مانع رغبت خریداران به کالای ایرانی می شود . تبلیغات منفی از رسانه های بیگانه است که کالاهای خارجی را با کیفیت تبلیغ و مخاطب را اقنای کلامی می کنند که کالای خارجی نسبت به ایرانی برتری دارد.

درحال حاضر دگرگون شدن فرهنگ از گرایش به پوشاک خارجی شروع شده و به فرآیند های دیگر نیز می رسد. می توان گفت که پوشاک خارجی رفتارهای خارجی را به دنبال می آورد.گرایش مردم به برندهای غربی نشان دهنده این است که آنها خود و کشورشان را قبول ندارند و تحت تاثیر بیگانه قرار گرفته تا جایی که برای خرید یک کالای ساده تصور می کنند نوع خارجی آن بهتر از ایرانی است که این مسئله ریشه در خودباختگی دارد.

*تولید داخلی با مارک خارجی

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان حمایت از کالای ایرانی مطرح شده است، جا دارد پاسخ چند سوال را بدهیم که آیا کیفیت کالای خارجی بهتر از ایرانی است؟ جنسی که مشتری به اسم برند خارجی خریداری می کند تولید خارج است یا مارک دوزی خارجی شده؟ متأسفانه این روزها مشاهده می کنیم که عدم اطمینان از پوشاک داخلی باعث شده تا خریداران با دیدن مارک خارجی فریب بخورند و با قیمتی بالاتر جنس تولید داخل را خریداری کنند. اما مسئله اینجاست که برخی ایرانی ها دچار خودباختگی در ریشه خود هستند و کالای ایرانی را با داشتن مارک خارجی می پذیرند در غیر این صورت رغبتی نشان نمی دهند. همین موضوع باعث شده تا تولید کنندگان برای فرار از بیکاری به سمت پدیده مارک دوزی بروند.

برای مثال می‌توان گفت که ترکیه مسیر مد در ایران را هدایت می‌کند، فروشندگان و تولید کنندگان ایرانی که در گسترش برند نقش مهمی را ایفا می‌کنند با سفر به ترکیه و وارد کردن پوشاک قاچاق به داخل کشور با الگوبرداری از مدل‌های خارجی شروع به تولید می‌کنند و در نهایت با چسباندن یک مارک، لباس ایرانی را به لباس ترک تبدیل می‌کنند. این جنس با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسد که این مسئله ناشی از عدم آشنایی جوانان با موضوع برند و مارک یا عدم اعتماد آنها به کالای ایرانی است.

یکی از روانشناسان اجتماعی در تحلیل رفتار جوانان نسبت به عدم اطمینان به کالای ایرانی می گوید: تفکر برتری کالای خارجی از ایرانی از دیدگاه خانواده نشات می‌گیرد. خانواده ای که اصل و نسب و تاریخ ایران را نداند خواه ناخواه تحت تاثیر فرهنگ ماهواره ای قرار می‌گیرد غافل از اینکه توجه کند آیا کالایی که به اسم برند خریداری می کند برند واقعی است یا مارک دوزی لباس ایرانی است.

وی درباره غفلت مردم از مارک دوزی لباس های ایرانی تاکید می کند: متاسفانه گرایش به پوشاک خارجی در میان جوانان ایرانی به حدی رواج یافته است که تولید کنندگان داخلی برای فروش اجناس خود به ترفندهای مختلفی مانند خریداری برچسب برندهای معروف در بازار متوسل می‌شوند؛ یعنی آنها را خریداری و پس از چسباندن به لباس‌های تولید داخل به فروش می‌رسانند و افراد نیز بدون توجه به این موضوع صرف اینکه برند خارجی است آن را با قیمت‌های گزاف خریداری می‌کنند.

* تاکید مقام معظم رهبری در خصوص برند و برندگرایی و کالای ایرانی

توجه به تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی طی چند سال گذشته بارها و بارها از سوی رهبری مورد تأکید قرار گرفته است. ایشان در اردیبهشت ماه 90 در دیدار با هزاران نفر از کارگران سراسر کشور،مصرف کالای داخلی را یکی از ملزومات و بایسته های جهاد اقتصادی دانستتد و همگان را به مصرف کالاهای ایرانی ساخت داخل دعوت کردند.

ایشان با اشاره به عده ای که مصرف کالاهای خارجی را نوعی تشخص و برتری می‌پندارند افزودند: دلبستگی به تولیدات بیگانه و بی اعتنایی به تلاش کارگران ایرانی بیماری و عادت بدی است که پول و ثروت کشور را به جیب کارگر خارجی سرازیر می‌کند. در سال جهاد اقتصادی یکی از قدم‌های مجاهدت اقتصادی مردم این است که سراغ کالاهای داخلی و ساخت داخل بروند. کالای ساخت داخل باید قانع‌کننده باشد. باید دوام، استحکام و مرغوبیتش طوری باشد که مشتری را قانع کند، این هر دو در کنار هم یک کار لازم و واجب است.

* بیانات رهبری درحرم مطهر رضوی در سال 94

"کسانی که مصرف‌کننده هستند – که همه‌ی ملّت ما در واقع مصرف‌کننده‌اند – محصولات داخلی را مصرف کنند که من روی این بارها و بارها تکیه کردم و امروز هم عرض میکنم و تکیه میکنم. ‌همه سعی بکنند محصولات داخلی را مصرف بکنند، کارگر ایرانی را حمایت بکنند، کارگاه تولیدی داخلی را با مصرف کردن [محصول] آن رونق بدهند."

بیانات در دیدار مردم آذربایجان اسفند ماه 93

"یک نکته‌ی دیگری که این بیشتر به مردم مربوط میشود، مصرف محصولات داخلی است که من بارها در سخنرانی‌های اوّل سال و غیر آن تکرار کردم، الان هم به شما عرض میکنم: محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. این را من فقط برای یک عدّه‌ی خاص نمیگویم؛ خب بله، وقتی ما میگوییم، یک عدّه متدیّنین فوراً گوش میکنند حرف را، پیغام هم میدهند فلان چیز راکه خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخریم؟ من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم؛ من این حرف را برای هرکسی میگویم که به ایران علاقه‌مند است، به آینده‌ی کشور علاقه‌مند است، به فکر بچّه‌های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف میکنید، در واقع کمک میکنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی، آن کارگر خارجی، آن سرمایه‌دار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همه‌ی مردم، بخصوص آن‌کسانی‌که مصارف زیادی دارند[میگویم‌]؛ دولتی‌ها هم همین‌جور؛ دولتی‌ها هم در مصارف دولتی، در اشیاء مصرفی‌ای که در ساختمانها، در چیزهای گوناگون مصرف میکنند، حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را."

این تأکیدات تنها بخشی از بیانات ایشان درباره حمایت از کالای ایرانی بود که نگاهی به فرمایشات رهبری بیانگر60 توصیه رهبر انقلاب درباره خرید کالای ایرانی است.

به عنوان مثال حوالی خیابان خیام محله ای قدیمی به اسم «پاچنار» وجود دارد که در دل آن بیش از 100 مغازه خرازی وجود دارد که به اسم «خرج کار» اتیکت برندهای خارجی را به فروش می رسانند. وقتی از فروشنده دلیل فروش این اتیکت ها پرسیده شود می گویند: مشتری های این اتیکت ها واحدهای تولیدی هستند که می گویند مردم پوشاک با نام برند داخلی را نگاه هم نمی اندازند و چاره ای جز دوختن همین یک تکه پارچه برای فروش پوشاک تولیدیشان ندارند.

علاوه بر آنها عده ای هم از این آب گل آلود ماهی می گیرند و با زدن مارک برندهای معروف بر روی اجناس دسته دو، سه و پایین ترشان؛ آنها را به قیمت درجه یک و حتی بالاتر می فروشند و سود کلانشان را می برند. دسته دیگری که از این ماجرا حسابی سود می برند، واسطه ها و دلال هایی هستند که تولیدات داخلی را با قیمت پایین، از تولیدکننده می خرند، با زدن این برچسب ها آنها را چشم گیر می کنند و سپس به قیمت بالاتر به مردم می فروشند.

یکی از فروشندگان قدیمی پاچنار درباره علت فعالیتش می گوید: قبل از انقلاب چنین سبک تولیدی وجود نداشت. بعد از انقلاب که کمی تولید رونق گرفت نیازمند این بود که با یک مارک و برند یا به نوعی شناسنامه وارد بازار شود. اما از آنجایی که مردم به برند داخلی تمایل ندارند، یک لباس تولید داخل با زحمت فراوان تولید می شود اما مورد استقبال قرار نمی گیرد. به همین دلیل فروشندگان برای اینکه تولیدات خود را به فروش برسانند به آن اتیکت خارجی روی آن می چسبانند.

وی درباره اینکه اتیکت ها کجا تولید می شود گفت:اوایل همه در ترکیه تولید می شدند؛ اما الان دستگاه هایش وارد شده و در داخل کشور هم تولید می شود. با این حال هرکسی قدرت تولید اتیکت ندارد. چون دستگاه هایش خیلی گران است. در کل شاید 10-12 تولید کننده وجود داشته باشد که آنها این اتیکت ها را تولید می کنند و به دست ما می رسد. البته برخی بروشورها مواد خامش همچنان وارد می شود و در اینجا تنها کاری که می کنند بر روی آنها کار چاپ انجام می دهند. اگر فروشنده ای سفارش اتیکت های داخلی را هم بدهد برای آن تولید می کنیم اما به صورت آماده در مغازه نداریم.

یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی است،در واقع با حمایت از تولید داخلی می توان هم بنیه اقتصادی را تقویت کرد و هم اشتغال ایجاد کرد. اقتصادی که مقاوم باشد، مقابل تکانه های خارجی می ایستد و خم نمی شود. تجربه یک دهه گذشته نشان می دهد در دوران تحریم ها اگر اقتصاد ایران بر توان خود تکیه نکرده بود، امروز وضعیتی به مراتب بدتر از کشوری مثل ونزوئلا در شاخص‌های اقتصادی داشت بنابراین همه با هم ایرانی بخریم تا بتوانیم از اقتصاد رکود خارج شویم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ اسفند ۹۷ ، ۲۱:۰۲
سیده فاطمه کریمی

https://contilnetnoticias.com.br/wp-content/uploads/2017/11/tim.jpg

علی و سینا در مدرسه با هم دوست شده بودند و چون خانه‌یشان نزدیک هم بود هر روز با هم از مدرسه با خانه می‌رفتند.
همیشه در راه برگشت به خانه علی و سینا با هم صحبت می‌کردند، از خاطرات سفرهای آخر هفته گرفته تا صحبت در مورد فیلم و بازی های کامپیوتری.
یک روز که علی و سینا داشتند به خانه بر می‌گشتند، سینا دید که علی مثل روزهای پیش شاد نیست و کمتر صحبت می‌کنه. سینا به علی گفت: علی چرا حرف نمیزنی؟ چیزی شده؟ کسی اذیتت کرده؟ من حرف بدی بهت زدم؟
علی در جواب گفت: نه بابا. هیچی نیست. همینطوری، امروز حال ندارم، خستم.
فردای آن روز در مدرسه باز هم علی ناراحت بود و کمتر با بچه ها بازی می‌کرد.
سینا که از ناراحتی علی اذیت می‌شد، زنگ تفریح رفت پیش علی نشست گفت: علی چند روزه که نارحتی. مگه من دوستت نیستم خوب بهم بگو چی شده.

علی باز هم می‌گفت که هیچی نشده.

سینا گفت: باور کن اگه بهم نگی چی شده از جام تکون نمی‌خورم!

علی که دید سینا اصرار می‌کنه با ناراحتی گفت: باشه بهت میگم چی شده. چند روزی هست که بابام بیکار شده و تو خونه هستش. هم بابام اعصابش ریخته به هم و هم مامانم. نمی‌دونیم چیکار کنیم. منم سعی میکنم کمتر پول خرج کنم. آخه تا اخر ماه معلوم نیست بابام حقوق بگیره.

سینا که خیلی از صحبت های علی ناراحت شده بود دست های علی رو گرفت و گفت: ای بابا.حالا ناراحت نباش. ایشالله درست می‌شه. خوب چرا بابات بیکار شده؟

علی گفت: بابام تو یک شرکت تولیدی لوازم التحریر کار می‌کرد، دفتر، مداد، کیف و جامدادای درست می‌کردند. چند وقتی هستش که رئیس این کارگاه گفته چون فروش نداریم باید با چند تا از کارگرها خداحافظی کنیم. یکی از همون کارگرها هم بابام بود.

سینا گفت: آخه چرا فروش ندارن؟ مردم که این همه لوازم التحریر می‌خرن!

علی گفت: درست میگی، ولی این همه دانش اموز به جای اینکه بیان کیف و دفتر ایرانی بخرن میرن جنس های خارجی و چینی میخرن!

سینا گفت: مگه کیف های ما چینی هستش؟

علی گفت: الان پشت کیف یا جامدادی تو نگاه کن. بیشترشون روش حک شده made in china یعنی ساخته کشور چین است.

در همین صحبت ها بودن که خانم ناظم اومد گفت: بچه چرا تو حیاط نشستید مگه صدای زنگ رو نشنیدید. بدوئید سر کلاس تا معملتون نیومده.

بعد از کلاس سینا مدام به این فکر می‌کرد که شاید علی از دستش نارحت هست که چرا دفتر های شرکت باباش که ایرانی هست رو نخریده. برای همین بعد از کلاس رفت همه حرف ها رو به خانم معلمش زد.

چند روز بعد علی خیلی خوشحال اومده سر کلاس و برای سینا هم یک دفتر خوشگل و خوشرنگ  آورده بود که روش عکس شهید بابایی چسبیده بود.

سینا گفت: علی چی شده؟ بابات دوباره رفت سر کار؟

علی گفت:آره خدارو شکر. چند روز پیش خانم قدرتی مدیر مدرسمون زنگ می‌زنه خونمون و کلی دفتر برای بچه ها سفارش میده، بعدشم آموزش و پرورش منطقه هم متوجه میشه و کلی سفارش از کارگاه بابام میگیرن. الان هم خیلی خوشحالم.

سینا دستاش رو بالا برد و گفت: خدا رو شکر. بعدش بلند شد و بقیه بچه ها گفت: بچه ها یک لحظه به حرفام گوش بدید.

همه کلاس ساکت شد.

سینا گفت: بچه ها بیاین با هم دیگه قول بدیم دیگه از این کیف و دفتر و جامدادی های چینی نخریم.هم جنسشون خوب نیست هم باعث میشه کارگر های ایرانی  بیکار بشن. هم اینکه جنس های ایرانی خیلی طرح های قشنگ هم داره.باشه؟؟

تا صحبت های سینا تموم شد خانم معلم سر کلاس اومد گفت: سلام بچه ها. حرف های سینا خیلی قشنگ بود. منم از امروز قول می‌دم که فقط جنس های ایرانی بخرم.حالا دفتر هاتون رو باز کنید. امتحان هم  هفته بعد ازتون می‌گیرم.

همه بچه ها یک هورا بلند گفتند و علی و سینا در حالی که به هم لبخند میزدند دفتر ایرانی خود را باز کردن.


منبع : کودک دانا

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ اسفند ۹۷ ، ۲۲:۵۰
سیده فاطمه کریمی
موانع پیش روی «حمایت از کالای ایرانی» باید از ورود کالاهای قاچاق و بی کیفیت به کشور جلوگیری شود و تا زمانی که کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت خارجی در بازارها موجود باشد، مردم به سمت کالاهای ایرانی نمی روند.

نامگذاری سال‌ توسط رهبر معظم انقلاب از آغاز زعامت ایشان تبدیل به یک سنت شده است؛ به گونه ای که ایشان متناسب با نیازها و شرایط هر سال، در پیام نوروزی خود، عنوانی برای سال‌ها مشخص می‌کنند تا توجه مسئولان و مردم را معطوف به مسائل مهم کشور جلب کند.

برای اولین بار بود که رهبر معظم انقلاب در دو سال متوالی تقریبا از یک شعار مشابه برای سال جدید استفاده کردند و این نشان از وجود دغدغه های جدی در زمینه اقتصادی دارد.

 در پیام نوروزی سال ۹۵، رهبر معظم انقلاب در پیام شان تاکید داشتند، با اقتصاد قوی تر می توان امیدوار به کاهش آسیب های اجتماعی و غول بیکاری بود.

با تحقق نپذیرفتن مناسب سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 95، مقام معظم رهبری بار دیگر، سال گذشته را بر مبنای اقتصاد نامگذاری کردند و در کنار اقتصاد مقاومتی، بر تولید و اشتغال نیز به طور ویژه تاکید داشتند.

با وجود آن که دو سال از شعار اقتصاد مقاومتی گذشته، اختلاف ها درباره نحوه اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد و به دلیل ملموس نبودن آثار این سیاست‌ ها، همچنان تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل تاکید شده از سوی مقام معظم رهبری فاصله زیادی داریم.

اکنون رهبر معظم انقلاب اسلامی براساس سنت همیشگی شعار سال جاری را باری دیگر برخاسته از دغدغه همیشگی شان «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کرده تا با عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور تکانه های مثبتی را تجربه کند.

در حال حاضر بر ما وظیفه است که با لبیک گفتن به فرامین رهبری وتحقق شعار سال، نگذاریم حرف رهبرمان بر زمین بماند. یکی از اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی، سیاست اقتصاد درون زای برون نگربوده که شایان توجه است.


کیفیت در تولید داخلی رعایت شود

رهبر معظم انقلاب امسال هم همانند سالهای گذشته تذکراتی در مورود مسائل اقتصادی و استفاده و حمایت از کالای ایرانی داشتند.

 وی ادامه داد: در پیام امسال رهبر معظم انقلاب این مسئولیت را گسترش دادند تا به وسیله مسئولان و مردم حلش کنند اما پیدا است ایادی که این مشکلات را خلق کردند باز هم هستند و در چهره های گوناگون کار خود را انجام می دهند.

 استعدادهای ایران اگر به درستی مدیریت شود هم در تولید و هم در کیفیت تولید در صادرات و واردات موفق خواهیم بود، گفت: همچنین اگر از تولید داخلی حمایت شود اما کیفیت تولید رعایت نشود نیز آسیب بزرگی ایجاد خواهد شد.

کالاهای قاچاقی که به کشور می آید بار سبکی نیست که با شتر از پشت کوه وارد شود، بلکه از مجاری رسمی وارد کشور می شود.

همچنین اجناسی که به آنها کارت سبز می دهند در صورتی که کالای مشابه داخلی داریم، ولی آنها را به صورت رسمی وارد می کنند با این اجناس چه کنیم.


نسخه رهبری تنها راه نجات کشور است

متاسفانه به اقتصاد مقاومتی درست عمل نشده و همچنان تولید کشور بیمار است، بیکاری و عدم اشتغال در کشور وجود دارد.

دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کند و جلوی ورود کالاهای قاچاق را بگیرد.

هر کاری که در کشور به تولید داخلی صدمه بزند خیانت بزرگی است،تولیدکنندگان نیز باید تلاش کنند تا کالاهای با کیفیت تولید کنند.

 تنها راه نجات کشور نسخه رهبری یعنی اقتصادمقاومتی است،امروز نیز بیش از 70 درصد اقتصاد کشور لیبرالیستی و بخشی سوسیالیستی است و تنها درصد کمی اقتصاد اسلامی است.

 تحریم ها و فشارهای اقتصادی یکی از مهم ترین امیدهای دشمنان است و تلاش می کنند ایران را تضعیف کنند.


ضرورت آگاه سازی جامعه توسط علما

همه دستگاه ها در برابر تحقق این شعار مسئول هستند.

 مردم نیز باید با خرید کالای داخلی از این شعار حمایت کنند، افزود: همچنین باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی در راستای این مهم گام برداریم.

حمایت از تولیدکنندگان، باعث رونق کارخانه ها و در نهایت اقتصاد داخلی می شود که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

علما و روحانیت در تحقق شعار سال جاری می توانند با آگاه سازی و اطلاع رسانی جامعه در این زمینه گام بزرگی بردارند.

 تحقق این شعار مربوط به قشر خاصی نمی شود و تمامی اقشار جامه نسبت به این مهم وظیفه دارند.

رسالت سنگین روحانیت و علما برای تحقق شعار سال

رسالت روحانیت و علما برای تحقق شعار سال سنگین است.

 روحانیون با قشر بزرگی از جامعه در ارتباط بوده و سخنان آن ها نیز بسیار تاثیرگذار است و باید در راستای خرید کالای ایرانی فرهنگ سازی کرده و مردم را نسبت به این امر تشویق و ترغیب کنند.

باید ورود کالای های خارجی را به حداقل رسانده و از کالاهای قاچاق نیز جلوگیری شود، تا زمانی که کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت خارجی در بازارها موجود باشد، مردم به سمت کالاهای ایرانی نمی روند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ اسفند ۹۷ ، ۲۱:۲۳
سیده فاطمه کریمی